![]() Als je ‘zwemmen’ met ‘programmeren’ vergelijkt, dan hoort daar bij wijze van spreken ook watergewenning bij, en duiken, pootje baden, een kind uit het water helpen, varen, navigeren... Pas dan kan je volgens Benedict Wydooghe ook van digitale geletterdheid gewagen. Het pleidooi om het ‘computationeel denken’ als kerncompetentie in de eindtermen op te nemen, is lovenswaardig (DS 1 april) . De vaardigheden van de 21ste eeuw zijn inderdaad digitaal en jongeren die ICT-competent zijn, zullen daar straks veel voordelen van ondervinden. Wel is het belangrijk in te zien dat de digitalisering meer is dan een louter technologisch verhaal. Ze wijzigde ons leven even ingrijpend als de uitvinding van de auto. Toen die een massaconsumptieproduct werd, veroorzaakte dit onvoorziene effecten op onverwachte plaatsen. Overheden gingen inzetten op betere en veilige wegen, zowel wie chauffeur is als wie dat niet is, moet zich aan het verkeersreglement houden en vervelende neveneffecten zoals verkeersagressie, een lekke band of een dodelijk ongeval worden erbij genomen. Geen mens die eraan dacht de auto te verbieden vanwege zijn gevaar. Lees meer Bron: www.standaard.be
0 Comments
Leave a Reply. |