• Home
  • FBVI-FAIB
    • Mission
    • Board
    • IT Professionalism
  • IFIP
    • Technical Committees and Working Groups
    • Belgian individual members of IFIP
    • List of IFIP Conferences
    • IFIP publications
  • CEPIS
    • ECDL
    • Benchmark
  • IT in Belgium
  • IT in the World
  • Contact
  • Home
  • FBVI-FAIB
    • Mission
    • Board
    • IT Professionalism
  • IFIP
    • Technical Committees and Working Groups
    • Belgian individual members of IFIP
    • List of IFIP Conferences
    • IFIP publications
  • CEPIS
    • ECDL
    • Benchmark
  • IT in Belgium
  • IT in the World
  • Contact

Opinie: zwemmen volstaat niet in een digitaal bad (Dutch)      

4/1/2015

0 Comments

 
Picture
Als je ‘zwemmen’ met ‘programmeren’ vergelijkt, dan hoort daar bij wijze van spreken ook watergewenning bij, en duiken, pootje baden, een kind uit het water helpen, varen, navigeren... Pas dan kan je volgens Benedict Wydooghe ook van digitale geletterdheid gewagen.

Het plei­dooi om het ‘com­puta­ti­o­neel den­ken’ als kern­com­pe­ten­tie in de eind­ter­men op te ne­men, is lo­vens­waar­dig (DS 1 april) . De vaar­dig­he­den van de 21ste eeuw zijn in­der­daad di­gi­taal en jon­ge­ren die ICT-com­pe­tent zijn, zul­len daar straks veel voor­de­len van on­der­vin­den.

Wel is het be­lang­rijk in te zien dat de di­gi­ta­li­se­ring meer is dan een lou­ter tech­no­lo­gisch ver­haal. Ze wij­zig­de ons le­ven even in­grij­pend als de uit­vin­ding van de au­to. Toen die een mas­sa­con­sump­tie­pro­duct werd, ver­oor­zaak­te dit on­voor­zie­ne ef­fec­ten op on­ver­wach­te plaat­sen. Over­he­den gin­gen in­zet­ten op be­te­re en vei­li­ge we­gen, zo­wel wie chauf­feur is als wie dat niet is, moet zich aan het ver­keers­re­gle­ment hou­den en ver­ve­len­de ne­ven­ef­fec­ten zo­als ver­keers­agres­sie, een lek­ke band of een do­de­lijk on­ge­val wor­den er­bij ge­no­men. Geen mens die er­aan dacht de au­to te ver­bie­den van­we­ge zijn ge­vaar.

Lees meer 

Bron: www.standaard.be

0 Comments



Leave a Reply.

    RSS Feed

Powered by
✕